Ateliers

E12 – RÉALISER UN PODCAST AVEC SES APPRENANTS
E14 – COMMENT REJOINDRE LE RÉSEAU DELF SCOLAIRE DES PAYS-BAS ?
Show all

E13 – TWEE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP MET AANDACHT VOOR KLANK!

 0,00

Par: Sophie Brand en Janine Berns – Radboud Docenten Academie Nijmegen – Nederland
Langue: NL

Description:
Leerlingen vinden het vaak lastig om te luisteren naar authentiek Frans. Onderzoek laat zien dat de kijk- en luistertoetsen de laatste jaren makkelijker zijn geworden en dat er lagere eisen worden gesteld (CITO, 2020; Til, 2007). Het luistervaardigheidsonderwijs is tegenwoordig met name gericht op het toetsen van begripsvaardigheid. Uit onderzoek blijkt echter dat voor het bevorderen van luistervaardigheid, het leren herkennen van klanken en klankstructuren ook essentieel is. Aandacht voor dergelijke elementen draagt ook bij aan uitspraakvaardigheid, een onderdeel waarvoor binnen de beperkte lestijd vaak nauwelijks tijd is. We presenteren de meest recente data van ons project waarin we aan de hand van experimenten, en enquêtes onder leerlingen en docenten de belangrijkste aandachtspunten voor het vo in kaart brengen. In deze workshop bekijken we samen hoe we aandacht voor uitspraak op een zodanige manier in het curriculum kunnen verweven dat het zowel luistervaardigheid als uitspraakvaardigheid kan bevorderen en spreekangst kan verminderen.

Rupture de stock

UGS : E13 Catégories : ,
Description

Par: Sophie Brand en Janine Berns – Radboud Docenten Academie Nijmegen – Nederland
Langue: NL

Description:
Leerlingen vinden het vaak lastig om te luisteren naar authentiek Frans. Onderzoek laat zien dat de kijk- en luistertoetsen de laatste jaren makkelijker zijn geworden en dat er lagere eisen worden gesteld (CITO, 2020; Til, 2007). Het luistervaardigheidsonderwijs is tegenwoordig met name gericht op het toetsen van begripsvaardigheid. Uit onderzoek blijkt echter dat voor het bevorderen van luistervaardigheid, het leren herkennen van klanken en klankstructuren ook essentieel is. Aandacht voor dergelijke elementen draagt ook bij aan uitspraakvaardigheid, een onderdeel waarvoor binnen de beperkte lestijd vaak nauwelijks tijd is. We presenteren de meest recente data van ons project waarin we aan de hand van experimenten, en enquêtes onder leerlingen en docenten de belangrijkste aandachtspunten voor het vo in kaart brengen. In deze workshop bekijken we samen hoe we aandacht voor uitspraak op een zodanige manier in het curriculum kunnen verweven dat het zowel luistervaardigheid als uitspraakvaardigheid kan bevorderen en spreekangst kan verminderen.

X