B12 – BIENVENUE À VOTRE PREMIER SLAM ! 1ère partie

|

Petit Poète – Liège – Belgique
(FRANÇAIS)

Un atelier « SLAM », c’est l’occasion d’expérimenter votre liberté créative. Prenez rendez-vous avec vous-même et révélez votre imaginaire grâce à la bienveillance du groupe. Pas besoin d’être écrivain : soyez simplement à l’écoute de vous-même et laissez-vous guider par l’animateur. Petit Poète est slameur, musicien et formateur. Il vous invite à explorer plusieurs techniques littéraires et grâce à des jeux d’écriture et d’expression, vous découvrirez comment jongler avec vos mots pour les partager au public. Une expérience marquante que vous pourrez reproduire avec vos élèves en FLE des classes supérieures. Suite en série C, numéro C12.

En stock

Autres ateliers intéressants

  • B04 – EINDEXAMENVOORBEREIDING MET EXAMIFY

    Examify – Nederland (NEDERLANDS)

    Een goede voorbereiding op het eindexamen begint met goed oefenmateriaal. Examify is het digitale leerplatform dat leerlingen helpt vol vertrouwen de eindexamens van Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans in te gaan, en docenten ondersteunt met tijdsbesparing en inzicht. Het platform bevat gedigitaliseerde oude examens, voorzien van uitleg van vakdocenten en overzichtelijk gecategoriseerde vragen. Leerlingen oefenen zelfstandig, terwijl docenten direct inzicht hebben in de voortgang en resultaten van hun klas. Examify wordt al meer dan vijf jaar ontwikkeld in samenwerking met scholen door het hele land. Dankzij die nauwe samenwerking sluit het platform perfect aan op de onderwijspraktijk: flexibel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Docenten besparen tijd doordat ze eenvoudig opdrachten kunnen samenstellen, terwijl Examify het nakijken en analyseren uit handen neemt. Ze krijgen bovendien precies inzicht in waar leerlingen moeite mee hebben, tot op vraagtype-niveau. Examify werkt op elk apparaat en wordt door 96% van de leerlingen gewaardeerd om het gebruiksgemak. Tijdens het Congres Frans 2026 kun je Examify zelf ervaren. Kom langs bij onze workshop, stel je vragen en ontdek hoe Examify het verschil maakt in jouw klas.

  • A14 – LE FRANÇAIS ATOUT DANS LA SALLE DE CLASSE !

    Janny Spreen – Project Frans; Zeven Linden College, Dedemsvaart – Nederland (NEDERLANDS)

    Kun je echt vanaf de eerste dag alleen maar Frans spreken met jouw leerlingen in de brugklas? En dit volhouden gedurende het hele jaar? En ook de jaren na de brugklas? Het antwoord daarop luidt volmondig: “Oui, bien sûr !” door gebruik te maken van de methodiek AIM. De Accelerative Integrated Methodology behelst dat de docent vanaf dag 1 inderdaad uitsluitend in het Frans communiceert met leerlingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van gebaren om de te leren lesstof over te brengen, te laten begrijpen en om leerlingen voortdurend te laten spreken en schrijven. De taalproductie komt daardoor op een hoger peil en de leerlingen worden vaardiger dan voorheen als het om taalproductie gaat. Begrijpelijke vragen zijn: Wat is AIM eigenlijk? Waarom werkt het goed, is dit bewezen? Hoe maak ik me deze didactiek goed eigen als docent? Hoe werken leerlingen vervolgens met AIM? U maakt kennis met de principes en de achtergronden van deze activerende didactiek en ziet hoe het werkt in de klas. U gaat zelf AIM proberen, kunt het les-, toets- en docentmateriaal inzien, een kijkje nemen in de online leeromgeving én u krijgt materiaal mee om uit te proberen in de les.