B02 – TAALBEWUST FRANS LEREN SPREKEN

|

Merel Hollander en Sophie Brand – Levende Talen Frans; Radboud Docenten
Academie, Nijmegen – Nederland
(NEDERLANDS)

In deze workshop maak je kennis met werkvormen waarmee je beginnende taalleerders stapsgewijs taalbewust kunt maken en kunt enthousiasmeren voor gespreksvaardigheid. De werkvormen sluiten aan bij de geïntegreerde benadering van talenonderwijs in het herziene curriculum waarbij docenten meer aandacht dienen te besteden aan taalbewustzijn, ten behoeve van communicatie in de doeltaal. Je verlaat deze workshop vol inspiratie en met suggesties voor werkvormen.

En stock

Autres ateliers intéressants

  • B04 – EINDEXAMENVOORBEREIDING MET EXAMIFY

    Examify – Nederland (NEDERLANDS)

    Een goede voorbereiding op het eindexamen begint met goed oefenmateriaal. Examify is het digitale leerplatform dat leerlingen helpt vol vertrouwen de eindexamens van Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans in te gaan, en docenten ondersteunt met tijdsbesparing en inzicht. Het platform bevat gedigitaliseerde oude examens, voorzien van uitleg van vakdocenten en overzichtelijk gecategoriseerde vragen. Leerlingen oefenen zelfstandig, terwijl docenten direct inzicht hebben in de voortgang en resultaten van hun klas. Examify wordt al meer dan vijf jaar ontwikkeld in samenwerking met scholen door het hele land. Dankzij die nauwe samenwerking sluit het platform perfect aan op de onderwijspraktijk: flexibel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Docenten besparen tijd doordat ze eenvoudig opdrachten kunnen samenstellen, terwijl Examify het nakijken en analyseren uit handen neemt. Ze krijgen bovendien precies inzicht in waar leerlingen moeite mee hebben, tot op vraagtype-niveau. Examify werkt op elk apparaat en wordt door 96% van de leerlingen gewaardeerd om het gebruiksgemak. Tijdens het Congres Frans 2026 kun je Examify zelf ervaren. Kom langs bij onze workshop, stel je vragen en ontdek hoe Examify het verschil maakt in jouw klas.

  • E15 – L’IMAGE ET L’IA EN CLASSE DE FLE : UN ATOUT PÉDAGOGIQUE INNOVANT

    Alicia Lemoine – Institut français Portugal. Lisbonne – Portugal (FRANÇAIS)

    Cet atelier interactif propose d’explorer l’usage de l’intelligence artificielle pour générer des images et enrichir les cours de FLE. Les participants créeront leurs propres visuels et expérimenteront des activités comme s’ils étaient apprenants, pour en comprendre les enjeux pédagogiques. L’objectif : fournir des idées concrètes pour dynamiser l’apprentissage, capter l’attention des élèves et moderniser les pratiques grâce à l’image et à l’IA.