A08 – LITTÉRATURE POUR JEUNES ÉLÈVES DE FLE

|

Pierre Cerfontaine – librairie L’Oiseau Lire, Visé – Belgique
(FRANÇAIS)

Quels sont en ce moment les titres les plus intéressants en littérature francophone pour jeunes apprenants de FLE ? Comment leur faire lire un livre adapté à leur âge pas trop difficile ? Dans cet atelier Pierre Cerfontaine, libraire depuis 40 ans, vous donne un nombre de titres qui pourraient intéresser vos élèves. Ces livres stimulent l’imagination, développent la compréhension de textes et donnent plaisir à lire !

En stock

Autres ateliers intéressants

  • B11 – MĖMES ET BD EN CLASSE DE FRANÇAIS : ATOUTS LUDIQUES POUR FAVORISER L’EXPRESSION

    Alicia Lemoine – Institut français du Portugal, Lisbonne – Portugal (FRANÇAIS)

    Cet atelier interactif propose d’explorer l’usage pédagogique des memes et de la bande dessinée en classe de FLE à travers des applications de création de BD. Les participants découvriront des activités concrètes pour stimuler l’expression orale et écrite des élèves de façon ludique. L’atelier vise à fournir aux enseignants des outils innovants et motivants pour enrichir leurs pratiques et dynamiser leurs cours.

  • A13 – EEN KIJKJE IN DE CITO-KEUKEN

    Youri Courtin en Eva Cornuijt – Cito – Nederland (NEDERLANDS)

    Hoe komt een centraal schriftelijk examen tot stand? Wie kiest de teksten? Wie maken er vragen bij? Hoeveel keer wordt er aan een examenvraag gesleuteld vooraleer deze in een examen verschijnt? Wie stelt de antwoorden in het correctievoorschrift op? En hoe zullen examenvorm en -inhoud mogelijk veranderen als gevolg van de vakvernieuwing? Tijdens dit atelier neemt u een kijkje in de Cito-keuken en krijgt u inzicht in de verschillende etappes in het huidige examenconstructieproces. Een toetsdeskundige van Cito laat u kennis maken met de werkwijze van examenmakers en benoemt de criteria die een rol spelen bij het kiezen en bewerken van examenmateriaal. Ook zult u een aantal concrete voorbeelden zien van de ontwikkeling van een examenvraag. Daarnaast passeert de vakvernieuwing de revue: op het moment van schrijven zijn de opdrachten voor de fase van beproeven aangeleverd. Dit materiaal verschilt op diverse punten sterk van het huidige centraal schriftelijk examen. Ten slotte kruipt u als deelnemer in de huid van een examenmaker en kunt u mogelijke bronnen ‘keuren’, waarna u zelf examenvragen bedenkt bij volgens u geschikt examenmateriaal.