Workshops

E10 – CHANTER KARO-OKÉ : OUTILS MUSICAUX
E12 – RÉALISER UN PODCAST AVEC SES APPRENANTS
Show all

E11 – CULTUURBEWUSTZIJN: EINDTERMEN VERTALEN NAAR DE LESPRAKTIJK!

 0,00

Par: Florentine Krijnen – Vrije School Zutphen / Vakvernieuwingscommissie MVT SLO – Nederland
Langue: NL

Description:
In de actualisatie van de Moderne Vreemde Talen is Cultuurbewustzijn als nieuw domein opgenomen. Het vak Frans biedt bij uitstek de mogelijkheid om zowel universele thema’s, als cultuurspecifieke onderwerpen te belichten. Hiermee worden leerlingen naast taalvaardiger, ook wijzer in kennis en ervaring, op het snijvlak waar cultuur en maatschappij elkaar raken. Het nieuwe curriculum biedt de mogelijkheid om het vreemdetalenonderwijs uitdagender en motiverender te maken voor leerlingen. Dankzij vaardighedenintegratie, waarbij cultuurbewuste thema’s als inhoud kunnen fungeren, werken leerlingen niet alleen aan meerdere eindtermen tegelijkertijd, maar ook domeinoverstijgend. De nieuwe set eindtermen lijkt meer te vragen, maar dat is niet het geval. De aanpak is echter wel een andere. Door de samenhang te zoeken tussen de domeinen, kun je zowel efficiënt met je lestijd omgaan, als leerlingen de gelaagdheid en de rijkdom van ons vak laten zien en ervaren. In deze workshop kijken we naar de mogelijkheden voor cultuurbewustzijn en hoe vanuit de samenhang tussen de domeinen te werken. We bekijken voorbeelden en bespreken met elkaar hoe deze ingezet kunnen worden om geïntegreerd vreemdetalenonderwijs vorm te geven, dat zowel aan talige als aan inhoudelijke doelen beantwoordt. Je gaat tevens met concrete ideeën voor de eigen lespraktijk weer naar huis!

Uitverkocht

Artikelnummer: E11 Categorieën: ,
Beschrijving

Par: Florentine Krijnen – Vrije School Zutphen / Vakvernieuwingscommissie MVT SLO – Nederland
Langue: NL

Description:
In de actualisatie van de Moderne Vreemde Talen is Cultuurbewustzijn als nieuw domein opgenomen. Het vak Frans biedt bij uitstek de mogelijkheid om zowel universele thema’s, als cultuurspecifieke onderwerpen te belichten. Hiermee worden leerlingen naast taalvaardiger, ook wijzer in kennis en ervaring, op het snijvlak waar cultuur en maatschappij elkaar raken. Het nieuwe curriculum biedt de mogelijkheid om het vreemdetalenonderwijs uitdagender en motiverender te maken voor leerlingen. Dankzij vaardighedenintegratie, waarbij cultuurbewuste thema’s als inhoud kunnen fungeren, werken leerlingen niet alleen aan meerdere eindtermen tegelijkertijd, maar ook domeinoverstijgend. De nieuwe set eindtermen lijkt meer te vragen, maar dat is niet het geval. De aanpak is echter wel een andere. Door de samenhang te zoeken tussen de domeinen, kun je zowel efficiënt met je lestijd omgaan, als leerlingen de gelaagdheid en de rijkdom van ons vak laten zien en ervaren. In deze workshop kijken we naar de mogelijkheden voor cultuurbewustzijn en hoe vanuit de samenhang tussen de domeinen te werken. We bekijken voorbeelden en bespreken met elkaar hoe deze ingezet kunnen worden om geïntegreerd vreemdetalenonderwijs vorm te geven, dat zowel aan talige als aan inhoudelijke doelen beantwoordt. Je gaat tevens met concrete ideeën voor de eigen lespraktijk weer naar huis!

X