
E.11 – INTÉGRER L’INTERCULTUREL EN COURS DE FLE
31 oktober 2021
E.09 – TV5MONDE : UN SITE ET UNE APPLICATION POUR APPRENDRE LE FRANÇAIS EN MUSIQUE
31 oktober 2021E.10 – HOGE VERWACHTINGEN BIJ TAALTAKEN LITERATUUR EN BURGERSCHAP
€ 0,00
Taal: Nederlands
Door: Aly Jellema – NHL Stenden Hogeschool – Nederland
Omschrijving:
Taakgericht werken aan talen en culturen (4)
Franse literatuur voor beginners en gevorderden gaat pas leven wanneer je je leerlingen kunt coachen vanuit ‘hoge verwachtingen’. Dat betekent dat je het juiste midden houdt tussen enerzijds voldoende ondersteuning bieden aan je leerlingen en anderzijds hun voldoende ruimte geven. Hoe doe je dat in de klas?
In ieder geval houdt de coachende rol meer in dan alleen maar loslaten of erop vertrouwen dat het wel goed komt. Vanuit onderzoek naar ‘hoge verwachtingen’ zijn concrete en praktische handvatten te geven voor het handelen in de klas, die passen bij open opdrachten zoals taaltaken over literatuur. Wist je dat deze zogenaamde teacher expectancies bovenaan in de lijst van effectieve onderwijsinterventies staan (Hattie, 2017)?
Na een korte theoretische inleiding, nemen we ons eigen lesgeven onder de loep, kijken we hoe docente Frans Ineke Renkema* daar vorm aan geeft in haar lessen literatuur en burgerschap. Ook horen we wat we nog verder kunnen ontwikkelen in onze eigen lessen. Tenslotte is er ruimte voor gesprek en eigen ervaringen.
Deze presentatie maakt, samen met de ateliers B13 (Verrijkend literatuuronderwijs) en D12 (Beoordelen van Taaltaken) deel uit van het vierluik Taakgericht werken aan talen en culturen. Je kunt de gehele reeks volgen of kiezen voor één of meerdere workshops uit de reeks.
Op voorraad
Taal: Nederlands
Door: Aly Jellema – NHL Stenden Hogeschool – Nederland
Omschrijving:
Taakgericht werken aan talen en culturen (4)
Franse literatuur voor beginners en gevorderden gaat pas leven wanneer je je leerlingen kunt coachen vanuit ‘hoge verwachtingen’. Dat betekent dat je het juiste midden houdt tussen enerzijds voldoende ondersteuning bieden aan je leerlingen en anderzijds hun voldoende ruimte geven. Hoe doe je dat in de klas?
In ieder geval houdt de coachende rol meer in dan alleen maar loslaten of erop vertrouwen dat het wel goed komt. Vanuit onderzoek naar ‘hoge verwachtingen’ zijn concrete en praktische handvatten te geven voor het handelen in de klas, die passen bij open opdrachten zoals taaltaken over literatuur. Wist je dat deze zogenaamde teacher expectancies bovenaan in de lijst van effectieve onderwijsinterventies staan (Hattie, 2017)?
Na een korte theoretische inleiding, nemen we ons eigen lesgeven onder de loep, kijken we hoe docente Frans Ineke Renkema* daar vorm aan geeft in haar lessen literatuur en burgerschap. Ook horen we wat we nog verder kunnen ontwikkelen in onze eigen lessen. Tenslotte is er ruimte voor gesprek en eigen ervaringen.
Deze presentatie maakt, samen met de ateliers B13 (Verrijkend literatuuronderwijs) en D12 (Beoordelen van Taaltaken) deel uit van het vierluik Taakgericht werken aan talen en culturen. Je kunt de gehele reeks volgen of kiezen voor één of meerdere workshops uit de reeks.