D17 – LE QUÉBEC AU FIL DE L’HUMOUR

|

Bernard Andrès – Université du Québec à Montréal – Canada
(FRANÇAIS)

Dès la Nouvelle-France, on observe chez les anciens Canadiens un rapport particulier à l’environnement physique et humain de la colonie : s’en distancier par le rire (parodies théâtrales, charivaris, déguisements condamnés par l’Église, etc.). Sous le régime anglais, après 1760, la presse et le théâtre prennent le relais de ces pratiques défiant la censure. Puis, les luttes parlementaires et les Rébellions des années 1830 exacerbent les manifestations de défis de l’autorité, notamment dans la presse satirique. Le Fantasque de Napoléon Aubin, la Lanterne canadienne d’Arthur Buies, les chroniques de Robertine Barry, mais aussi les romans satiriques du tournant du siècle. La guerre de 1914-1918 génère son lot de facéties chez les Poilus canadiens-français. Les revues burlesques introduisent le parler populaire sur les scènes, annonçant le succès du « joual » dans la dramaturgie et le roman québécois des années 1960-1970 (Michel Tremblay, Réjean Ducharme, Marie-Claire Blais, etc.). Le succès des monologuistes Yvan Deschamps et Marc Favreau sera relayé par de nouvelles générations d’humoristes sur les plateaux de TV, sur le Web et dans les festivals de l’humour (« Juste pour rire »), alors que l’École nationale de l’humour institutionnalise la formation dans le domaine, sous la maxime « On ne plaisante pas avec l’humour » (https://youtu.be/akLwmrfdcJM).

En stock

Autres ateliers intéressants

  • C08 – DE MOGELIJKHEDEN VAN AI VOOR VERRIJKING VAN FRANSE TAALVAARDIGHEID

    Uitgeverij ThiemeMeulenhoff – Nederland (NEDERLANDS)

    AI is geen verre toekomst meer; het is het gespreksonderwerp van de dag. Zowel het onderwijs als het bedrijfsleven zoeken naar een efficiënte integratie van deze nieuwe technologie. In onze workshop nemen we je mee op een brede verkenning binnen alle mogelijkheden die AI biedt binnen het leren van de Franse taal. Denk daarbij bijvoorbeeld aan toepassingen binnen actieve communicatie; van gespreksvaardigheid tot luistervaardigheid. Maar ook aan het adaptief trainen van schrijfvaardigheid en grammatica. Als educatieve uitgeverij ontwerpen en testen wij veel van dit soort nieuwe toepassingen. We nemen je graag mee in onze bevindingen. Enerzijds om je bewust te maken van wat er op ons afkomt qua mogelijkheden, anderzijds om je te inspireren over wat er vandaag al mogelijk is. In deze interactieve sessie ervaar je zelf hoe je AI toepast bij het leren van de Franse taal. Ook is er alle ruimte om je vragen te stellen en casussen vanuit de praktijk voor te leggen. Na de workshop is je kennis weer up-to-date en heb je genoeg handvatten om zelf met AI-tools te experimenteren.

  • E09 – MEVROUW, DOEN WE IETS LEUKS VANDAAG?

    Mieke Rooze – oud-leerkracht Frans Heilig-Hartinstituut, Heverlee – België (NEDERLANDS)

    38 jaar lang was ik leerkracht Frans in Vlaanderen, een niet altijd evidente maar prachtige job. Het enthousiasme waarmee ik tot de laatste dag aan de slag ben gebleven, deel ik graag met jonge vakcollega’s. Aan de hand van een interactieve PowerPoint over mijn eigen ervaringen, neem ik de deelnemers mee op een boeiende tocht doorheen het schoolleven. Hierbij reik ik heel wat laagdrempelige werkvormen en tips aan die goed bleken te werken. Na de boekvoorstelling is er nog voldoende tijd voor een gesprek met de auteur en kan het boek ook ter plekke aangekocht worden.