
B.14 – SPELENDERWIJS TOETSEN! EVALUATIONS DIVERSIFIÉES, ÉVALUATIONS DIVERTISSANTES !
31 octobre 2021
B.12 – LA BD, UNE SOURCE INÉPUISABLE D’ACTIVITÉS POUR LA CLASSE DE FLE
31 octobre 2021B.13 – VERRIJKEND LITERATUURONDERWIJS
€ 0,00
Taal: Nederlands
Door: Ineke Renkema-Betten – Roelof van Echten College Hoogeveen – Nederland
Omschrijving:
Taakgericht werken aan talen en culturen (1)
In de afgelopen jaren is ons taalonderwijs voornamelijk gericht geweest op de technische taalvaardigheden, ten koste van literatuuronderwijs. Tegelijkertijd klinkt de roep om burgerschapsonderwijs harder dan ooit. Hier liggen kansen!
In een masteronderzoek heb ik, samen met leerlingen en collega’s van de talen op mijn school, gezocht naar mogelijkheden om literatuur en burgerschap op een betekenisvolle manier aan elkaar te verbinden. Literatuur immers, is bij uitstek geschikt om je te leren verplaatsen in voor jou onbekende situaties: een belangrijke burgerschapscompetentie. Maar hoe zou dergelijk onderwijs er dan uit kunnen zien en wat betekent dat voor de rol van de docent?
In deze presentatie neem ik je mee in dit vakoverstijgende actieonderzoek. Ik deel onze bevindingen en je krijgt voorbeelden van lessenseries en praktische handvatten aangereikt, zodat je zelf aan de slag kunt met meer inhoudelijk taalonderwijs. Meer inhoud in de taalles zou namelijk wel eens de redding van ons vak kunnen betekenen.
Deze presentatie maakt, samen met de ateliers C15 (Interculturele Competenties), D12 (Beoordelen van Taaltaken) en E10 (Hoge verwachtingen bij taaltaken) deel uit van het vierluik Taakgericht werken aan talen en culturen. Je kunt de gehele reeks volgen of kiezen voor één of meerdere workshops uit de reeks.
En stock
Taal: Nederlands
Door: Ineke Renkema-Betten – Roelof van Echten College Hoogeveen – Nederland
Omschrijving:
Taakgericht werken aan talen en culturen (1)
In de afgelopen jaren is ons taalonderwijs voornamelijk gericht geweest op de technische taalvaardigheden, ten koste van literatuuronderwijs. Tegelijkertijd klinkt de roep om burgerschapsonderwijs harder dan ooit. Hier liggen kansen!
In een masteronderzoek heb ik, samen met leerlingen en collega’s van de talen op mijn school, gezocht naar mogelijkheden om literatuur en burgerschap op een betekenisvolle manier aan elkaar te verbinden. Literatuur immers, is bij uitstek geschikt om je te leren verplaatsen in voor jou onbekende situaties: een belangrijke burgerschapscompetentie. Maar hoe zou dergelijk onderwijs er dan uit kunnen zien en wat betekent dat voor de rol van de docent?
In deze presentatie neem ik je mee in dit vakoverstijgende actieonderzoek. Ik deel onze bevindingen en je krijgt voorbeelden van lessenseries en praktische handvatten aangereikt, zodat je zelf aan de slag kunt met meer inhoudelijk taalonderwijs. Meer inhoud in de taalles zou namelijk wel eens de redding van ons vak kunnen betekenen.
Deze presentatie maakt, samen met de ateliers C15 (Interculturele Competenties), D12 (Beoordelen van Taaltaken) en E10 (Hoge verwachtingen bij taaltaken) deel uit van het vierluik Taakgericht werken aan talen en culturen. Je kunt de gehele reeks volgen of kiezen voor één of meerdere workshops uit de reeks.