C04 – EUROPESE CULTUUR IN DE KLAS VOOR JONGERE LEERLINGEN

|

Charlotte Vellenga – AEDE Nederland – Nederland
(NEDERLANDS)

In dit atelier laat ik zien hoe op een voor leerlingen interessante manier Europese cultuur in de lessen Frans verwerkt kan worden. AEDE-nl heeft meegedaan aan het Projet Culturel Européen, waarin 10 Europese landen vertegenwoordigd waren.  Met de deelnemende landen hebben we gekeken wat leerlingen weten over de Europese unie, welke namen, monumenten of evenementen zij noemen. Ook hebben we onderzocht wat zij verstaan onder cultuur.
Basisscholen van de verschillende landen hebben projecten met elkaar gedaan, bv over monumenten en belangrijke gebouwen, feestdagen, eetgewoontes. Er is materiaal ontwikkeld dat in de les gebruikt kan worden.  De deelnemers krijgen voorbeelden mee.

En stock

Autres ateliers intéressants

  • B07 – VERDIEPEND LEZEN MET LITLAB FRANS

    Uitgeverij Noordhoff – Nederland (NEDERLANDS)

    In de nieuwe examenprogramma’s moderne vreemde talen is een belangrijke plek ingeruimd voor cultuurbewustzijn en burgerschapsonderwijs. Literaire teksten in de doeltaal zijn bij uitstek geschikt om leerlingen aan te sporen om met zichzelf en met elkaar in gesprek te gaan over allerlei culturele onderwerpen en maatschappelijke vraagstukken. Maar hoe pak je dat aan in de dagelijkse lespraktijk? Bij het schoolvak Nederlands wordt sinds jaar en dag veel gewerkt met de Leesclubs en Staaltjes van LitLab: werkvormen die leerlingen aanmoedigen om niet alleen herkennend, maar ook verdiepend te lezen aan de hand van discussievragen. Sinds kort zijn er op litlab.nl ook lesmaterialen beschikbaar voor het schoolvak Frans, dankzij een samenwerking met uitgeverij Noordhoff. Je vindt daar Clubs de lecture bij geliefde schoolklassiekers van Éric-Emmanuel Schmitt, Philippe Claudel en Antoine de Saint-Exupéry, maar ook bij recente werken van hedendaagse schrijvers als Édouard Louis en Annie Ernaux. De Explorations bieden kant-en-klare discussievragen bij kortere tekstfragmenten uit verschillende genres, die gaan over belangwekkende maatschappelijke thema’s. In deze workshop nemen de makers van LitLab Frans je mee in de mogelijkheden die deze digitale werkplaats biedt voor vernieuwend literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.

  • E12 – TAAKGERICHT WERKEN AAN TAAL- EN CULTUURBEWUSTZIJN : UN ATOUT MAJEUR !

    Inge Elferink en Aly Jellema – Rijksuniversiteit Groningen; NHL Stenden, Leeuwarden – Nederland (NEDERLANDS)

    Taal- en cultuurbewustzijn staan samen met communicatie centraal in de conceptkerndoelen mvt en conceptexamenprogramma’s Frans. In deze workshop laten we diverse inhoudsgerichte taaltaken zien die docenten Frans binnen een professionele leergemeenschap hebben ontwikkeld voor leerlingen in zowel onder- als bovenbouw. Hun ervaringen met het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van deze inhoudsgerichte taaltaken vormen de basis voor een levendige uitwisseling. Vragen die hierbij aan bod kunnen komen zijn: Hoe formuleer je passende doelen voor taal- en cultuurbewustzijn? Welke onderwerpen lenen zich goed voor inhoudsgerichte taaltaken? Hoe bouw je je lessen op als een inhoudsgerichte taak centraal staat? Hoe betrek je de leerlingen hierbij? Hoe integreer je formatieve evaluatie? Hoe geef je feedback? Hoe beoordeel je niet alleen de communicatieve aspecten maar juist ook taal- en cultuurbewustzijn? Hoe begeleid je je leerlingen meer als coach? Hoe creëer je draagvlak op school? Hierover gaan we graag in gesprek. Het doel van deze workshop is dat alle deelnemers met inspirerende ideeën voor de eigen lespraktijk naar huis gaan. We maken voor deze workshop gebruik van de ervaringen en voorbeelden die we hebben opgedaan binnen de professionele leergemeenschap Ensemble c’est tout ! Taakgericht werken aan talen en culturen (RUG/NHL Stenden).